Vul een waarde in
  • Netherlands
    • Dutch
    • English
  • United Kingdom
    • English
Terug

Wees voorbereid op de AI-revolutie in de logistieke sector

De tentakels van kunstmatige intelligentie (AI) breiden zich uit naar de toeleveringsketen en beginnen een revolutie in de logistieke sector. Waar gaat deze hype allemaal over? Hoe kan AI uw trailerpark helpen en welke acties kunt u ondernemen om deel te nemen aan de AI-revolutie in logistiek?

Wat is AI?

“Kunstmatige intelligentie (AI) is een discipline van computerwetenschap die zich richt op het maken van intelligente machines die net zo werken en reageren als mensen. Tot de activiteiten waarvoor computers met kunstmatige intelligentie zijn ontworpen behoren onder meer spraakherkenning, leren, plannen en problemen oplossen”. (bron: Techopedia)

AI en de logistieke sector

AI speelt al een rol van betekenis in de toeleveringsketen. Door het veranderen van de manier waarop goederen over deze aardbol worden vervoerd, beïnvloedt AI de standaardpraktijken in de logistieke sector, ongeacht of dit gebeurt via voorspellende analyse, big data, robotica of autonome voertuigen. Tot de gebieden waarop AI in de logistieke sector revolutioneert, behoren:

Prognose en planning

AI kan in combinatie met de kracht van big data de transparantie en efficiëntie waarmee logistieke managers de vraag kunnen voorspellen en capaciteit kunnen plannen aanzienlijk verbeteren. Zo kunnen ze hun middelen op een proactievere manier toewijzen. Doordat AI historische en actuele gegevens analyseert en voorspellende gegevens voortbrengt kunnen managers aan de hand van de verzamelde gegevens inspelen op de benodigde hoeveelheden trailers en ze naar de locaties sturen waar ze het hardst nodig zijn. Dit leidt tot lagere bedrijfskosten. Bovendien kan AI veel sneller dan menselijke operators de situatie van de middelen inschatten en toewijzing ervan aanbevelen. (bron: Cerasis)

Een interessant geval is dat van UPS dat gebruik heeft gemaakt van AI-gegevens ter ondersteuning van de routeplanning voor zijn voertuigen. UPS kwam tot de conclusie dat 10% van de afslagen naar links waren. Door te voorkomen dat chauffeurs links moeten afslaan in situaties waarin aan de rechterkant van de weg verkeer is, bespaarde het bedrijf ongeveer 38 miljoen liter aan brandstof per jaar en konden er jaarlijks 350.000 meer pakketjes worden afgeleverd.  En dit ondanks dat chauffeurs werd gevraagd langere routes te nemen. (bron: TheConversation)

Magazijnen en robotica

Door het gebruik van AI worden mensen in toenemende mate vervangen door robots om voorraden in magazijnen te zoeken, volgen en verplaatsen. Zo heeft het Britse bedrijf Ocado een geavanceerde robotgestuurde magazijnoplossing voor supermarktketens ontwikkeld. Het geautomatiseerde centrum voor afhandeling van bestellingen in Andover nabij Londen maakt gebruik van honderden robots voor het opslaan en verzamelen van boodschappen in combinatie met een aluminium raster of ‘bijenkorf’ met menselijke medewerkers die op de achtergrond werken. (bron: The Verge) Ocado heeft de gemiddelde tijd voor de afhandeling van een bestelling teruggebracht van twee uur in het oude magazijn tot tussen vijf en vijftien minuten in het nieuwe magazijn. (bron: AJOT)

Operationele efficiëntie en klantenservice

AI kan waardevolle inzichten genereren over het verplaatsen van goederen door een toeleveringsketen, waardoor de operationele efficiëntie sterk kan worden verbeterd. Deze inzichten helpen organisaties om te besparen op de voorraad- en bedrijfskosten en tegelijkertijd sneller in te spelen op klanten en hen een veel hoger niveau van klantenservice te bieden.

Voorbeelden van technologie op basis van AI die de activiteiten kunnen verbeteren en in het rapport “Artificial Intelligence in Logistics” van DHL en IBM worden aangehaald, zijn een slimme robotsorteerder die snel brieven, pakketjes en leveringen op pallets sorteert en een robot die visuele inspecties van de goederen aan de hand van speciale camera’s uitvoert om eventuele schade en benodigde reparaties vast te stellen.

AI in de logistieke sector vandaag de dag

Analist Cerasis meldt dat oplossingen voor de logistiek en toeleveringsketen op basis van AI toenemen. De technologie is nu al beschikbaar en kan de huidige kwaliteit van de gegevens aanzienlijk verbeteren.  De uitdaging vormt momenteel het tekort aan personeel dat beschikt over de juiste vaardigheden om deze spannende nieuwe technologie te kunnen gebruiken.  Dit zal volgens Salient, een bedrijf dat actief is op het gebied van technologische oplossingen, waarschijnlijk veranderen, omdat 64% van de leidinggevenden in de toeleveringsketen gegevensanalyse in hun organisaties als topprioriteit bestempelt.

Hoe deelnemen aan de AI-revolutie in de logistieke sector

U kunt verschillende acties ondernemen om deel te nemen aan de AI-revolutie in de logistieke sector.

Stephanie Krishnan, directeur voor onderzoek bij analist IDC stelt drie methoden voor om met AI te beginnen.

  1. Maak, hoewel dit niet strikt op basis van AI is, gebruik van toepassingen die bedrijfsregels hebben voor de verwerking van gegevens. Als een aankooporder, leverbon en factuur bijvoorbeeld allemaal overeenkomen, automatiseer de betaling dan en maak het mogelijk dat deze kan worden verricht binnen het aantal dagen dat in uw overeenkomsten staat vermeld.
  2. Maak gebruik van AI bij specifieke toepassingen, zoals verzoeken aan de klantenservice, waarbij chatbots het aantal fouten kunnen terugbrengen.
  3. Integreer AI in de bestaande algemene systemen zoals ERP of orderverwerkingssystemen.

(bron: TechWireAsia)

Als u geen zin heeft om een eigen team van AI-specialisten te vormen, kunt u een bestaande AI-oplossing installeren van aanbieders zoals Transmetrics en ClearMetal. (bron: Cerasis)

 

TIP-trailerverhuur in een logistieke wereld ondersteund door AI

De kernactiviteit van TIP Trailer Services is het leveren van trailers op huur- of leasebasis, wat onze klanten kan helpen om hun trailerparken flexibeler te laten inspelen op de nieuwe kansen die een door AI ondersteunde logistiek en toeleveringsketen bieden.

TIP heeft ongeveer 70.000 eenheden in zijn wagenpark. We bieden trailerverhuur voor de behoeften op korte termijn. De huurovereenkomsten lopen voor een initiële looptijd van maximaal 12 maanden. Ze omvatten onderhoudsdiensten via onze werkplaatsen en pechhulp in meerdere landen dankzij ons pan-Europese netwerk dat altijd bereikbaar is. Klanten kunnen trailers bovendien leasen met flexibele financieringsoplossingen, waaronder langlopende huurcontracten en sale- en leaseback-contracten. Daarnaast kunnen klanten elektrische lichte bedrijfsvoertuigen (eLCV's) en vrachtwagens via ons huren of leasen. 

Neem contact met ons op voor meer informatie over hoe TIP u meer flexibiliteit kan bieden via trailerverhuur en meer omzet kan geven door deelname aan de AI-revolutie in de logistieke sector.

                               

2019/10/07

Deel dit nieuwsartikel

      

"Besteed traileronderhoud uit en pluk de voordelen"

Het beheren van kosten is van essentieel belang voor wagenparkbeheerders. Volgens TheTruckExpert zijn bij...

2019/10/14

"TIP Trailer Services in België Samen met u, overal"

In 2020 zal het servicenetwerk van TIP het hele grondgebied van België dekken. Met een ruimer gamma voer...

2019/10/08

"DELTA PARK Beveiligde parkeerplaats voor vrachtwagens"

DELTA PARK Truck Secure Parking behaalt de hoogste certificering voor TAPA-parkeerveiligheidsvereisten en...

2019/10/08